Tech

Technologia i kultura

Technologia i kultura

Co powstanie ze zderzenia nowoczesności z legendarną kantatą sceniczną? Wizualno-muzyczna i kulturalna uczta. „Carmina Burana (Mgnienie oka)” to zachwycający spektakl, który powstał w ramach współpracy BMW oraz Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Czym jest kultura w czasach nowych technologii? Czy można zderzyć średniowieczny punkt widzenia ze współczesnością? I co wyjdzie z takiego połączenia?

Takie pytania stawia nowatorski spektakl „Carmina Burana (Mgnienie Oka)”, który 21 listopada miał premierę na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Projekt realizowany w ramach BMW Art Club to połączenie pokazu wizualnego autorstwa Borisa Kudlički z utworem Carla Orffa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

Legendarna monumentalna kantata sceniczna zderzona z bogatą, uniwersalną znaczeniowo warstwą wizualną pokazały zgromadzonej publiczności, że wartości artystyczne są ponadczasowym pomostem łączącym przeszłość z przyszłością. Z jednej strony mamy XIII-wieczną opowieść o miłości, z drugiej – współczesnego człowieka uwikłanego w media społecznościowe, atakowanego gigabajtami danych, który musi zmierzyć się ze światem zmieniającym się w okamgnieniu. Jak mówił przed premierą sam Kudlička, jego ideą było szukanie innowacyjności w sposobie narracji i w wykorzystaniu obrazu, żeby opowiadać historię, wykorzystując możliwości techniczne Teatru Wielkiego i nowoczesny multimedialny język. Podobnie uważa Stach Szabłowski, kurator „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”: – Boris Kudlička pokazał, że we wskrzeszonych przez Orffa głosach zapisano ludzkie emocje, pragnienia i nadzieje, które pozostają niezmienne w zmieniającej się rzeczywistości. Pędzący coraz szybciej czas porywa nas ku przyszłości. Jest to podróż w nieznane, ale przewodnikiem w tej wyprawie pozostaje kultura.

Na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przed publicznością zaprezentowali się soliści: Stanisław Kuflyuk (baryton), Joanna Moskowicz (sopran) i Kacper Szelążek (kontratenor). Śpiewakom towarzyszyły Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Lorenza Passeriniego oraz Chór Dziecięcy im. Władysława Skoraczewskiego. „Carmina Burana” to nazwa XIII-wiecznego zbioru świeckich pieśni i poezji, głównie o tematyce miłosnej, odnalezionych w 1803 roku w opactwie Benedyktynów w Bawarii. Na ich podstawie niemiecki kompozytor Carl Orff skomponował kantatę sceniczną – utwór na orkiestrę, chór i głosy solowe. Najsłynniejszym fragmentem kantaty jest rozpoczynająca i kończąca utwór pieśń chóru „O Fortuna” będąca obecnie jednym z najpopularniejszych motywów muzycznych cytowanych często przez popkulturę.

Spektakl w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej to przedsięwzięcie z cyklu „BMW Art Club. Przyszłość to sztuka”, które jest długofalowym projektem artystycznym z powodzeniem realizowanym przez BMW, artystów oraz czołowe polskie instytucje kultury. Ideą tego konceptu jest kreowanie innowacyjnych wydarzeń, podczas których sztuka spotyka się z nowymi technologiami i refleksją nad przyszłością gwałtownie zmieniającego się pod ich wpływem świata.W ubiegłym roku projekt został zainaugurowany dwoma koncertami prezentującymi utwory wybitnych kompozytorów XX wieku, którym towarzyszyła instalacja wideo autorstwa Witka Orskiego.

Organizatorzy: Teatr Wielki - Opera Narodowa, BMW

Patroni medialni: VOGUE, LABEL Magazine, Forbes, Newsweek, Onet, Chillzet